Innlegg

Viser innlegg fra mars, 2011

Kettlebell oppvisning - Vasily Ginko

Bilde
Kettlebell er noe av det beste du kan drive med for "core", styrke, funksjonell trening. Alt fra rehab til ekstrem styrke er mulig å trene. Bare fantasien setter begrensninger for hva du kan gjøre av øvelser. La denne oppvisningen med Vasily G. være til inspirasjon og oppmuntring!!

Se også bøker om kettelbell trening for mer info. Boktips I Boktips II

5 måter å få mer glede inn i livet ditt

Har sakset følgende fra den glimrende bloggen til Chris Kresser, der han tar opp farene med kronisk stress og hva det gjør med organismen vår. "Medisinen" er enkel og kommer under her! ------------------------------------------------------- Charnetski og Brennan skrev en bok der de undersøkte flere "glede stimulerende" opplevelser som har blitt vitenskapelig bevist å fremme helse og trivsel.
Det handler om følgende aktiviteter:

* Musikk (lytte til det eller gjør det)
    * Berøring (blant annet massasje, sex og enkel menneskelig kontakt)
    * Kjæledyr
    * Humor (latter)
    * Lys, syn og innsikt (tilbringe tid utendørs, bønn / meditasjon og positiv holdning)

De fleste av oss er allerede klar over den helbredende kraften i de tingene som er nevnt ovenfor - i alle fall på noen nivå. Men i vår kultur er det også en overveldende tillit til medisin, kirurgi og andre fysiologiske tiltak for å behandle sykdom.
Selv om vi kan følge ideen om at stress fører til sykdom og n…

Upper cross syndrom..

Bilde
Tilstanden på bildet kalles for "upper cross syndrom" og er svært utbredt blant folk flest. Som en konsekvens får man gjerne "oksenakke" i tillegg med opphopning av bindevev over nederste nakkeleddet. Normalt når hodet balanserer over skulderne er det relativt vektløst. Nakkemusklene brukes kun til bevegelse av hodet og ikke til å holde det oppe, noe som skjer når hodet blir framskutt på skulderne og vekten øker dramatisk. Problemet med det er at bevegelsesmuskulaturen i nakken ikke er designet for den type statisk belastning. Og det oppstår kroniske nakkesmerter eller hodepine før eller senere hos mange mennesker.
Tilstanden kan i mange tilfeller bedres ved å løsne på muskulaturen i front som drar hodet fram og ned. Samtidig som øvre del av ryggen mobiliseres og pusten brukes til å la brystkassen ekspandere utover og opp. Tyngdekraften virker konstant på oss mennesker og påvirker holdningen vår. Desto viktigere er det at vi er bevisst på holdning og opprettholder e…