Inaktivitet gir ikke overvekt!

Dette enkle standpunktet i overskriften er det mange som har vanskelig for å akseptere. Det er nærmest tvert om både hos mydighetene og treningsguruene rundt om. Skal vi bli slankere må vi bevege oss mer.

Vel, sorry folkens. Men overvekt har ingenting med lite aktivitet å gjøre. Du kan ligge på sofaen og likevel gå ned i vekt, eller sove av deg fettet. Det hele handler nemlig om å spise mindre enn du forbruker! Jeg skrev ingenting om slanking eller å gå sulten, men ganske enkelt bare ha et matinntak som står i forhold til aktivitetsnivået ditt. Har du det så går du ikke opp i vekt, men evt ned om du er overvektig.

Løsningen på ligningen ligger i hvorfor noen spiser mer mat enn de burde gjøre. Det er nemlig slik at kroppen har et eget varslingssystem som sier fra når vi trenger mat og når vi ikke trenger mat, i tillegg til hvor mye. Når dette fungerer så spiser vi bare den maten som skal til for det aktivitetsnivået vi har.

Så hva ødelegger systemet? Jo, i hovedsak to ting. Svingende blodsukker og søtsug. Begge disse elementene kan sette det naturlige systemet ut av spill, og få oss til å overfore kroppen. Når vi først har blitt overvektige bidrar også økt fettmasse til at mekanismene kortsluttes. Jeg burde også tatt med næringsfattig mat, men det får bli et eget innlegg.

Hva gir så svingende blodsukker og søtsug? Jo, karbohydrater, søtsmak og sukker spesielt.
Et argument mot lavkarbo er at det egentlig bare er en fordekt kalorireduksjon som skjer, gjennom mer spising av grønnsaker som fyller opp magen. Det også et poeng faktisk, men hvis ikke blodsukkeret samtidig kommer under kontroll vil likevel hungeren etter mat fort komme tilbake igjen.
Løsningen er selvsagt å spise mer fett som ikke øker blodsukkeret, og som holder deg mett lenger. På den måten er det mulig å spise mindre i løpet av dagen.

Dette med kontroll på sultfølelse og søtsug er det "kaloritellerne" så lett glemmer når de sier at det bare er å spise mindre. Det er nærmest umulig når kroppen bare vil ha mer mat! Lavkarbo senker ikke bare karboinntaket men gir også bedre kontroll over lysten til å spise. Det gjelder spesielt ved inaktivitet!

Nå har trening mange positive effekter i forhold til god helse. Men for å justere vekt? Lite hensiktsmessig, det gjør du med kostholdet!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hva gjør oss så kronisk slitne?

Mysteriet Fibromyalgi, kroniske smerter og Nobligan.

Kronisk symptombehandling