Lavthengende frukter

Vi har moder jord å takke for uttrykket lavt hengende frukt.

Et fruktbærende tre inneholder ofte greiner som er lave nok til at dyr og mennesker kan nå dem uten store anstrengelser. Frukten som henger på de laveste grenene er kanskje ikke så moden og attraktiv som frukt lenger opp, men den er vanligvis mangfoldig og enklere å høste.

Fra dette får vi den populære betegnelsen "lavt hengende frukter", som vanligvis betyr å velge de enkleste mål med minst mulig anstrengelse. Vi kan dra en sammenligning med helsetiltak. Der det skjer mye spennende innen forskning om dagen, både på genanalyser, bakterieflora og epigenetikk.

Jeg hører ofte fra omgivelsene at de venter på mer ny forskning. De venter på noe som kan løse helseproblemene deres, gi dem årsaken til problemet, og medisinen som demper symptomene. Det er bare et problem der, nemlig elefanten i rommet.
Elefanten i rommet er det som er rett foran øynene våre, lett synlig som vi ikke ser. Det er de lavt hengende fruktene vi kan høste i dag med den kunnskapen vi har.

De aller fleste ville fått bedre helse ved å gjøre enkle tiltak som er lett tilgjengelige. Det inkluderer å få kontroll på blodsukker, rette opp næringsubalanser og ta bedre søvn på alvor.
Vi trenger ikke vente på mer fancy genanalyser, videre forskning på microbiomet, eller løsningen på kreftgåten. Metabolske ubalanser ligger bak mye av inflammasjon, oksidativt stress og hormonubalanser. I sum gir dette oss mindre energi, kroniske smerter, overvekt, nedstemthet, mage/ tarmproblemer og dårlig nattesøvn. Det å komme seg gjennom dagen blir et ork og vi trenger stadig mer symptomdempende medisiner.

I et tv-intervju slo Steinar Madsen fra Legemiddelverket fast en sannhet som burde vekke oss alle. Han påstod at alle legemidler har bivirkninger. Det betyr at du kan få dempet noen symptomer, men også risikere å få noen nye. Symptomdempende medikamenter gjør deg ikke frisk. Risikoen for det motsatte kan være like stor.

Dette er en av de viktigste grunnene til å ta ansvar for egen helse gjennom den kunnskapen vi faktisk har i dag. Hva betyr så det i praksis?
De største årsakene i dag til dårlig helse finner vi ved næringsfattig kosthold (spesielt på mineraler), insulinresistens og overvekt. Det er også de enkleste faktorene å rette opp.

Blodsukkerkontroll får de fleste ved å kutte karbohydrater fra kostholdet. I praksis betyr det sukker og stivelse som de fleste spiser for mye av. Et optimalt blodsukker ligger fra 4,4 - 4,9 fastende. Ved et optimalt kosthold stiger det bare moderat etter måltider, eventuelt at det ikke endrer seg.

Noen ganger kan det være leveren som produserer for mye sukker uavhengig av kosthold, men desto større grunn til å ta bort belastningen med karbohydrater i maten. Blodsukkernivået bør sjekkes sammen med C-peptid, som forteller hvor mye insulin du må produsere for å holdet blodsukkeret under kontroll. Høy C-peptid og normalt blodsukker er et faresignal!

Næringsrik mat får vi gjennom mat som er lite bearbeidet, og uten en lang ingrediensliste. Det er mat som du ville kunne finne ute i naturen, enten ved å jakte, fiske eller sanke. Mat du kan spise direkte etter oppdeling og oppvarming. Denne maten finner du også på butikken.

Inflammasjon dempes ved et næringsrikt kosthold uten for mye sukker og stivelse. Samtidig som matvarer som kan trigge immunforsvaret tas bort. Vi kan ha andre skjulte infeksjoner som årsak til inflammasjon, disse er det greit å få avdekket gjennom labtesting.

Gjør man disse enkle tiltakene vil ofte nattesøvnen også bedres. Spesielt om man gjør enkle søvntiltak samtidig. Der det både handler om prioritering og bruk av hjelpemidler som stenger blålys ute fra øynene, noe som gir økt melatoninproduksjon.

Ta de lavthengende fruktene først, kanskje er de alt du trenger.


Med beste helse
tor@livsstilsmedisin.com





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hva gjør oss så kronisk slitne?

Mysteriet Fibromyalgi, kroniske smerter og Nobligan.

Kronisk symptombehandling