torsdag 14. mars 2019

Gi slipp på KONTROLLEN!


Dette er et tema som jeg har tenkt på en stund, og som tiden er moden for å lufte. Det handler om å skulle ha kontroll på egen helse, energi og velvære. 

Vi prøver etter beste evne å mestre eller kontrollere ting som vi mener er viktige for oss. Det kan også bety å overstyre kroppens egne funksjoner og prosesser. Eller beskyttelsesmekanismer om du vil. Vi kan bli mindre følsom for vårt innebygde intelligent justeringssystem. Det som selv justerer energibruk, søvn, sult og hvile etter behov.

Jeg opplever klienter som sier at «ingenting fungerer på denne kroppen her». En interessant påstand med tanke på at vi hele tiden tilpasser oss miljø og livsstil. Inkludert søvn, kosthold, aktivitet, stress, utvendig miljø og belastning. Det er ganske enkelt uunngåelig at vi blir påvirket av det vi gjør. For det er slik vi er genetisk designet. Tilpasse oss miljø og livsstil på best mulig måte.

Et eksempel.


Alt kosthold uansett hva du spiser vil påvirke helsen din. Det vil påvirke genuttrykk, bakterieflora, inflammasjon, blodsukker, næringsopptak, energinivå, sykdomsrisiko, hormonrespons, vekt og søvn.


Dette gjelder uansett hva du spiser. Det gir en eller annen effekt på kroppen enten du oppdager det nå eller om 20 år. Ingenting går upåaktet hen med fysiologien vår.

Det som forhindrer at du opplever noen endring kan være at du er for opptatt av å ha kontroll på kroppen din. Tanken om at du kan bestemme hva den skal gjøre og ikke gjøre. Når den skal være sliten og når den skal hvile. Når den skal fungere og når den skal krype under dyna.

For mye kontroll gjør at vi går glipp av de små nyansene. Intuisjonen vår om egne behov, som etter en stund blir til en kronisk stresstilstand, usynlig for oss. Den blir normalen.



Oppgaven med å skulle opprettholde kontroll er energikrevende. I perioder kan den ta all energien vår. Det blir lite med overskudd igjen etter alt vi mener at vi bør gjøre. Samtidig som det kan forhindre oss i å ta en power nap på sofaen som vi sårt trenger. Av frykt for å bli liggende der.

Da har vi mistet tilliten til vårt innebygde intelligente system som skal guide oss gjennom livet. 

Tilpasse oss, gi oss fleksibilitet, restitusjon, energi og overskudd.
Et system som fungerer perfekt når vi gir fra oss kontrollen og lar innebygd intelligens styre oss. 

Der vi kan fokusere på en ting. Det vi er ment å gjøre fra starten av – å trives med livet. Ha det bra og ikke prøve på det umulige, som å være universets hersker.

Dramatisk sagt og noe overdrevet. Samtidig med et snev av sannhet for noen. Prøv å slipp tøylene, lytt til kroppen. Glem fasiten du har lagd på hvordan livet og kroppen din skal fungerer.

Da dukker kanskje også de små nyansene opp. De små nyansene som blir viktige i lengden, eller kanskje helt avgjørende. Alt du gjør fanges opp av kroppen og hjernen din. Du vil også få en respons tilbake, om du tillater den å komme og lytte til den.

Gevinsten din kan bli mye mer energi. En energi du ønsker deg til nødvendige og hyggelige gjøremål. En energi som du i dag bruker på å ha kontroll.

Prøv å gi slipp den neste måneden. Vær snill med deg selv. Ha tillit til systemet som kontrollerer seg selv. Kanskje vil du få noen magisk energirike øyeblikk. 😊

Med energirik hilsen TOR

lørdag 9. mars 2019

MYTEN OM BINYRETRETTHET!


Jeg kjenner at jeg er klar for et oppgjør, eller kanskje enda mer et opprør mot myter og gammel kunnskap. Det er flere årsaker til det, men først og fremst skal vi unngå å sykeliggjøre mennesker ved å la de tro at det er noe galt med dem. 

 

Slitne binyrer er et eksempel på dette og jeg skal forklare hvorfor, og vi trenger å starte med noe basis kunnskap.

  •  Hvordan fungerer fysiologien vår

  •   Hva er egentlig normalt

  •   Når blir noe unormalt eller galt

  •   Hvordan blir vi «friske»



FYSIOLOGI
Fysiologien vår fungerer på den måten at alt som blir stimulert og brukt, vokser seg sterkere. Dette gjelder både for hjernen vår, indre organer og muskler.

En studie på taxisjåfører i London viser at de utvikler større Hippocampus enn andre individer i trafikken.  Hippocampus er som kjent hjernen sitt senter for langtidshukommelse, og taxisjåfører stimulerer den delen mye ved å huske veier og kjøreruter.

Kroppsbyggere stimulerer kroppen med ekstremt mye muskeltrening, noe som igjen gir ekstrem muskulatur. Både i volum og styrke, men på bekostning av utholdenhet.

Idrettsutøvere innen utholdenhet øker lungekapasitet og oksygenopptak til det ekstreme. Samme gjør fridykkere som kan være flere minutter under vann uten å måtte puste.

I motsatt ende ser vi at alt som ikke blir stimulert og brukt skrumper inn og vi mister funksjon (atrofi).

BINYRETRETTHET
I en verden av slitne binyrer så fungerer plutselig fysiologien vår motsatt. Det er økt bruk og stimuli som svekker dem. En interessant teori med tanke på hvordan fysiologien vår faktisk fungerer. Da er det også interessant å se på beviser for at det faktisk er sånn.


Vi har i snart 20 år prøvd å dokumentere at binyrer fungerer helt motsatt av andre organer, men aldri klart å finne bevis for det. Eneste «beviset» vi har er en bok fra 2001 skrevet av en amerikansk kiropraktor som lanserte teorien etter å ha studert sine egne pasienter. Beviset ble basert på spyttprøver som viste lave nivå av kortisol hos slitne mennesker. Mer om dette senere.


HVA ER NORMALT?
Biler kjenner de fleste til med tanke på funksjon og egenskaper (design).

Vil du si at det er noe galt med en bil om den får dårlige kjøreegenskaper med 4 punkterte dekk? Er den designet for å kjøre uten luft i dekkene?
Nei, det er en av forutsetningene biler har for å kunne kjøre. Fyll i luft og bilen kjører som normalt.
Er det noe «galt» med en bil om den stopper når tanken er tom? Nei, den er designet for å kjøre på drivstoff som må etterfylles. Når tanken er tom skal den stoppe. Slik er den designet.

VÅRT PERFEKTE DESIGN
Kroppen vår har også et design, og enda bedre, et helt perfekt design. Det reparerer og vedlikeholder seg selv fra de mest ekstreme skader og belastninger. Vi har utallige eksempler på det i fra både idrett og hverdagsliv. Samtidig er det mange faktorer som kan forhindre denne reparasjonen.

Vi er designet for god energi, god helse og friske kropper. Det er medfødt helse og vi har den i oss. Får du et sår behøver du ikke gjøre noe for at det skal gro. 

I stedet er det motsatt, du trenger å holde fingra unna fatet og la kroppen gjøre jobben. Får du influensa legger du deg under dyna og venter på at immunforsvaret har gjort jobben med å få unna virus. Det er ingenting du kan gjøre i den prosessen. Den går automatisk. Alt dette er logisk og vi skjønner at det er slik.


På andre områder derimot blir vi opplært til at det ikke er slik. Vi blir opplært til at det er vi som må gjøre noe for å bli friske, få tilbake energien, heale sårene og bli kvitt smertene.





Det er bare ikke slik vi fungerer! Jobben vår er å ikke ødelegge for systemet. Resten går av seg selv.

Vi er normale når vi fungerer i henhold til designet, og det betyr at når vi får:

  • for lite søvn,
  • for lite næringsstoffer
  • for mye giftstoffer
  • for lite avgiftning
  • for mye stress eller
  • for lite dagslys eller aktivitet

Ja, så er vi designet til å miste energi, bli depressive, få smerter, nedsatt hormonproduksjon og en kropp i ulage. Det er slik vi er designet, og det er ingenting galt i det. Det ville vært noe seriøst galt med oss om dette ikke skulle fått konsekvenser for funksjonen vår. For det er ikke slik vi er designet!



TILBAKE TIL BINYRER
Når vi opplever problemer med binyrer, stresstilpasning og hormonproduksjon så er det en rekke logiske årsaker til det. Ingen av dem har direkte noe med binyrene å gjøre. 
Her er noen av dem:

·         - Fritt kortisol i spytt synker ved en del immunreaksjoner og infeksjoner
       Den kan også reduseres for å beskytte cellen mot for mye aktivt kortisol.

·         - Binyrene er bygd opp av celler. Disse cellene er avhengige av energi som produseres i mitokondriene. I mitokondriene starter også produksjonen av kortisol. Nedsatt mitokondrie funksjon kan således hemme både binyrer og hormonproduksjon.

·         - Lave nivå av stoffskiftehormoner kan hemme binyrene fra å starte opp kortisolproduksjon om morgenen. Dette er påvist gjennom CT3M metoden. Den går ut på å ta en dose av stoffskiftehormonet T3 noen timer før de står opp. Det har vist seg å kunne dra i gang binyrer og kortisolproduksjon om morgenen da den skal være høyest. Fungerer ikke på alle, men noen har bra respons på dette tiltaket i følge "The CT3M handbook".

·         - Hjernen via hypofysen kan redusere signalet til binyrene via HPA-aksen, om den mener at kroppen er tjent med å koble ned. Dette ser vi blant annet ved noen kroniske stressresponser. 

·         - Ubalanser i det autonome nervesystemet som kontrollerer alle indre organer og funksjoner. En overaktivering av enten sympatikus eller parasympatikus kan gi en lang rekke diffuse symptomer vi ikke skjønner noe av.

Vi kan altså oppleve en kropp i ulage med en lang rekke kroniske symptomer inkludert lav hormonproduksjon. UTEN at det er noe GALT med oss. 

Vi fungerer fortsatt i henhold til et perfekt design, men kanskje ikke slik vi forventer å fungere.

For det vi tror er at alle dårlige forutsetninger og påkjenninger i livet skal gå upåaktet hen, og vi skal ha optimal funksjon uansett mengde stress, dårlig kosthold, dårlig søvn, infeksjoner, tarmflora, dårlig døgnrytme og for lite aktivitet. 
Det er bare ikke slik vi er designet! Like lite som en bil kjører fint rundt på fire flate hjul.
Biler trenger service og gode forutsetninger for å fungere som designet. De trenger luft i hjulene, bensin på tanken, skifte av luftfilter og tennplugger, bytte av støtdempere, hjullagre og dekk iblant. Får de vedlikehold og stell så kjører de fint videre.

Vi mennesker trenger også noen basis behov dekket for vedlikehold og service. Får vi det reparerer kroppen seg som den skal, vi produserer optimalt med energi og vi trives med livet.



NÅR BLIR VI OVERBELASTET?
Gjennom sport og idrett har vi sett hvor langt vår fysiske og mentale kapasitet kan strekke seg. Belastninger gjennom trening og konkurranser langt utover hva vi skulle tåle viser å gjøre oss sterkere. Både organer, muskler, sirkulasjonssystem, lunger og hjerne bedres og vi får økt prestasjon. 

Dette er fysiske forhold milevis over det vanlige mennesker opplever. Likevel er det de med normal aktivitet som plutselig får «slitne» organer. 

Det er vanskelig å se at dette henger på greip, noe det heller ikke gjør. Visst sliter vi både med diffuse symptomer, lite energi og nedsatt hormonproduksjon men da av andre årsaker. Når vi gjør tiltak virker disse via andre mekanismer enn vi tidligere har trodd.  Med flaks så treffer vi bra, og noen ganger gjør vi ikke det. Ved å se de reelle mekanismene bak symptomene blir det lettere å treffe med tiltak i første runde.



HVORDAN BLIR VI FRISKE?
Det kan begynne med å se at det ikke er noe galt med oss.
Hverken med binyrer eller andre deler. Det å tro at noe er galt gir oss ekstra stress, som bidrar til nedsatt funksjon i seg selv. Vi prioriterer tiltak på feil områder og overser de faktorene som kunne gitt en reell bedring.

Ja, binyrer er avhengig av kalium, natrium, magnesium, vitaminer og fettsyrer. På lik linje med alle cellene i kroppen vår. Det er ikke noe spesielt med binyrene. De er styrt fra hjernen via Amygdala, hypothalamus og det autonome nervesystemet. 

Hvis vi vil bidra til bedre binyrefunksjon er dette det første stedet å starte. Der stressresponsen i Amygdala må «slåes av» og nervesystemet balanseres tilbake til normal funksjon. I dette ligger også å få gjenopprettet normalt pustemønster, søvn og døgnrytme.

I stedet henger vi oss opp i laboratorieprøver som viser avvik på mange områder, og vi tror at dette er grunnen til at vi har problemer.

Vi ser ikke at prøvesvar bare er symptomer på hva som er galt. De er ikke kilden til problemet. 

Unntak kan vi se ved for eksempel lavt stoffskifte, infeksjoner og mineralmangler der prøvesvar gir direkte indikasjoner på ubalanser.

Ofte ser vi ikke skogen for bare trær. Vi blir lurt av noe som ser fornuftig ut, som binyretretthet. I snart 20 år har vitenskapen prøvd å påvise dette som en årsak til slitenhet og kroniske symptomer. Noe de aldri har lykkes med til tross for utallige studier på blant annet CFS, eller kronisk utmattelses syndrom. En tilstand som har helt identiske symptomer med det vi forbinder med binyretretthet.

Vi har nok kunnskap i dag til å hjelpe svært mange av de som sliter. Med å se på de reelle årsakene til slitenhet, tarmproblemer, søvnproblemer, smerter og hormonubalanser.

Det starter med å glemme gamle myter og se mot ny kunnskap, se at vi fungerer alltid som designet også når det ser ut som vi ikke gjør det.

MANGE GODE BEHANDLERE
Nå finnes det heldigvis mange gode behandlere der ute som hjelper mennesker med ulike metoder. Mitt tips til dem er å se det friske i mennesker. Slutt å si at det er noe galt med dem, for vi fungerer alle i henhold til designet. 

Bygg opp under det som er normalt, tilfør det som mangler, balanser nervesystemet, få slått av stressresponsen gjennom trygghet, og fyll  på med næringsrik mat.
Vi kan hjelpe mange på ulike måter og metoder, samtidig som det bør bygge på reelle årsaker. 

Da treffer vi lettere med gode tiltak, og får raskere resultater.


Med frisk hilsen

Tor Strømsnes

lørdag 16. februar 2019

Lite energi, overvekt, smerter og dårlig søvn? Her er løsningen!

Det er ikke din skyld at du sliter med dette!

Du kan ha fysiologiske ubalanser i kroppen som gjør at tiltakene du gjør ikke virker. Når kroppen er i ubalanse responderer den ikke på normale måter. Den reagerer heller ikke like godt på kosthold og trening som tiltak. Den lever sitt eget liv og kan virke håpløs å få skikk på.

Noen ubalanser kan det ta lang tid å rette opp, andre er enkle og raske å starte opp. 

Det er noen områder som gir større effekt enn andre. De danner grunnlaget for fysiologisk balanse i kroppen vår. Vi skal gå gjennom de 5 områdene, samt se på 2 andre som kan overstyre gode intensjoner med oppretting av de fem hovedområdene.

Her er en evidensbasert guide til gjenoppretting av fysiologiske ubalanser i kroppen.




1. Med  ECS mener vi EndoCannabinoidSystemet. Det er vårt innebygde cannbinoidsystem for justering av nervesystemet. Ja du leste riktig. Kroppen vår produserer sine egne cannabinoider som justerer responsen til nervesystemet. Flere faktorer kan nedjustere eller skaper ubalanse i ECS. Der kronisk stress er en hovedaktør som bidrar til ubalanse.

ECS er med å justere nivå av energi, smerter, søvn, stressrespons og inflammasjon. Av den grunn er det et svært viktig system å ha i balanse.

Det er flere måter å oppjustere ECS balanse, og den mest effektive er med CBD olje. I Norge er den desverre regnet som legemiddel uavhengig av dose, mens den har vært tilgjengelig på helsekost i Sverige fram til våren 2019. Samt ulike nettbutikker i utlandet.

En viktig ting å være klar over er at CBD olje kommer med og uten THC innhold. Hvis den er med THC uansett mengde, kommer oljen inn under narkotikaforskriften. Uten THC regnes den bare som en legemiddelsubstans.

Ved bestilling fra utlandet er det viktig å være 100% sikker på at den ikke inneholder noe THC, og få dokumentasjon på dette fra leverandøren. 

Det øker muligheten for import uten å få pakken stoppet i tollen.

2. pH og CO2 reguleres i hovedsak gjennom pusten. Overpusting (definert som mer oksygen enn du faktisk trenger) senker CO2 nivå, og oppjusterer pH for mye. Dette har en lang rekke negative fysiologiske effekter på kroppen. Inkludert overaktivering av det sympatiske nervesytemet, og tap av viktige mineraler.  Oppskriften på bedre pust er langsom pusting gjennom nesen. Der pustefrekvensen senkes til under 6 pust i minuttet ved hvile og normal aktivitet.





3. Fettsyrebalanse handler om tilstrekkelig med omega 3 i blodet. Det er dokumentert en lang rekke effekter av tilstrekkelig mengde med omega 3 i kroppen. Alt fra balanse på nervesystemet, vektnedgang, søvn, inflammasjon m.m. Gode kilder til omega 3 er fet fisk, tran eller ulike typer kosttilskudd.



4. Et annet navn på avgifning er Detox. Det er et belastet begrep av flere, og naturlige årsaker. Kroppen vår avgifter seg hele tiden gjennom leveren. Stoffer som blir skilt ut går via galleblæren og ut i tarmen, der den forhåpentligvis blir skilt ut via avføring. Samtidig er det ulike veier giftstoffer kan forlate kroppen vår, der noen kun går ut via svette gjennom huden. Andre blir utskilt gjennom urin.

En avgiftningsprosess har flere faser, fra frislipp av giftstoffer fra cellen, til transporten ut av kroppen.

Samtidig er den aller mest effektive avgiftningen å redusere inntak eller opptak av giftstoffer!!!!

Det gjelder hva vi eksponerer oss fra gjennom maten, kjemikalier, kosmetikk, deodoranter, vaksiner, luft, røyking og alkohol. Før du tenker på "detox" trenger du å rydde opp i belastningen du påfører kroppen din. Deretter legge til rette for at giftstoffer kan transporteres ut av kroppen via de naturlige veiene.

5. Uregulert blodsukker er en stor trussel for balanse i kroppen vår. Det gjelder både kronisk høyt blodsukker, og for store svingninger. Med uregulert blodsukker følger også høyt insulinnivå etter. Dette påvirker eller belaster mange av de fysiologiske prosessene i kroppen. Fra energiproduksjon, inflammasjon, oksidativt stress, hormonbalanser og søvn.

Kosthold er en faktor som påvirker blodsukker, men langt fra den eneste. Andre viktige faktorer er blant annet søvn, stress og aktivitet.




Det vi ser er at flere av tiltakene påvirker hver andre både på årsaker og symptomer. Derfor er det ofte ikke nok å se på en faktor. Vi trenger å se hele bildet og ha tiltak på flere fronter samtidig. Slik kan vi skape nok moment til at fysiologiske endringer kan finne sted.

Vi nevnte også at det er to andre faktorer som kan ødelegge for de gode tiltakene vi gjør. De kommer vi tilbake til i neste bloggpost.


Hilsen Tor
@livsstilsmedisin.com

Gi slipp på KONTROLLEN!

Dette er et tema som jeg har tenkt på en stund, og som tiden er moden for å lufte. Det handler om å skulle ha kontroll på egen helse, en...