Ungdom og overvekt

Denne sommeren har jeg fått anledning til å følge noen ungdommers kosthold på nært hold. Noe som har vært en interessant opplevelse med tanke på å se hva de faktisk spiser i løpet av døgnet.

Sukkeravhengigheten er stor og alt som dyttes innpå har stort innslag av sukker i seg. Spesielt et av produktene som har gått igjen her utmerker seg ved den store kalorimengden og lave næringsinnholdet.

Det gjelder iskremen Ben & Jerry's.

Den kommer blant annet i et strategisk stort beger på 425g, som er akkurat stort nok til at det er mulig å få det i seg som et lite måltid.

Du får da i deg utrolige 1156 kcal, bestående av 63,75g fett og 127,5g karbohydrater pluss litt protein. Dette tilsvarer omtrent halve energibehovet for en hel dag!!!

Problemet er at selv om man har fått i seg energien så har du ikke fått i deg noen mikronæringsstoffer eller protein i nødvendig mengde. Så kroppen din vil fortsatt være sulten på næring. Noe som gjør at du kort tid etter inntak vil være sulten igjen, og hva har du i deg da?

Jo, f.eks en smoothie fra Bendit som har blitt så populære nå.
En halvliter her tilfører deg ytterligere 235 kcal og 55,5g sukker uten at du har fått i deg noe særlig mer næring. Altså blir du igjen kjapt sulten og må hive innpå....?

Hele poenget er at når ungdommen propper i seg næringsfattig mat med høyt sukker innhold (og dertil svingende blodsukker) så blir de levende spisemaskiner når kroppen desperat prøver å dekke inn behovet av livsnødvendige mikro og makronæringsstoffer. Mens det eneste de oppnår er at sultfølelsen trigges gang på gang selv om energiinntaket er skyhøyt. For kroppen er likevel ikke fornøyd. Dette er mildt sagt en dårlig sirkel, spesielt når man som ved Ben & Jerry's isen får i seg store mengder av både karbohydrater og fett. En særdeles dårlig kombinasjon...

Noen ungdommer legger ikke på seg nesten uansett hva de spiser, og kan tro at de slipper unna med sykdommer som overvektige får. Slik er det desverre ikke. Normalvektige på høyt sukkerinntak får like gjerne elendige blodverdier, hjerte- karsykdommer, diabetes 2, høyt blodtrykk, kreft, diverse autoimmune sykdommer, hudproblemer og diverse andre plager. Men det at problemet ikke er synlig gjør at man kan gå lenger før alarmklokkene begynner å ringe.

Så foreldre, vær observante på hva ungene deres spiser og i hvilke mengder. Med et godt basiskosthold i uken basert på naturlig mat, rik på næring og lav på sukker så tåles en utskeielse eller to i helgene. Men når "utskeielsene" blir en del av det daglige kostholdet så er det på tide å påvirke gjennom informasjon og konsekvenser. Sett ned foten der det er mulig, og påvirke positivt der du ikke kan bestemme.

Og ikke minst - gå foran som et godt eksempel!! :)

Dette er snacks som egner seg til helgekos. Med 55g sukker...

60 minutes on CBS - temaet er sukker. Bør sees..

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hva gjør oss så kronisk slitne?

Mysteriet Fibromyalgi, kroniske smerter og Nobligan.

Kronisk symptombehandling