torsdag 26. april 2012

Lev lenger med lavere hvilepuls

Jeg har tidligere skrevet om hvor viktig lav puls er for helsen din her. Der jeg viste til at hjertet ditt slår over 21.600 slag ekstra i løpet av et døgn om du har 23% høyere hvilepuls, f.eks på 80 i stedet for 65.

Nyere forskning viser at hvilepulsen er en avgjørende risikofaktor for hjerteinfarkt både hos menn og kvinner. Hvis du har over 85 i hvilepuls er faren for å dø av hjerteinfarkt 18% høyere for kvinner, og 10% høyere hos menn. Endringer i hvilepulsen sier også noe om risikofaren om den går gradvis oppover, eller vi klarer å trene den nedover.

Andre risikofaktorer for hjerte- karsykdommer er røyking og et høykarbo kosthold. Kombiner alle tre faktorene og du er bokstavelig talt in deep shit!!

Den gode nyheten er at hvilepulsen går markant ned selv ved små mengder trening, om du gjør det riktig. Kjør intervall trening ala peak 8 eller Tabata protokollen. 8 intervaller på 30 sekunder med passe lang pause i mellom, og du vil raskt merke forskjell på hvilepulsen din. Innsatsen er 15 minutter 2-3x i uken.

Jeg tok en sjekk av min egen hvilepuls ved å sove med pulsmåler på en natt.
Vi ser her en gradvis lavere puls i innsovningsfasen, deretter varierer den veldig gjennom natten. For så å være på sitt laveste i slutten av søvnperioden.

Gjennom pusteøvelser og meditasjon er det mulig å få den like langt ned også på dagtid når du er våken, men det krever fokus og litt trening.

Snittet for denne natten var 57 slag i minuttet med 49 som det laveste. Men lurer litt på de store variasjonene....er det noen som driver med drømmetyding her?? :)

Studien finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva gjør oss så kronisk slitne?

De siste årene har jeg fått økt interesse for hva som gir oss mer energi og bedre helse. Når man jobber på klinikk og ser hundrevis av pasie...