fredag 1. april 2011

Crohns sykdom og lavkarbo

Crohns sykdom eller Morbus Crohn er en inflammatorisk mage- og tarmsykdom som kan angripe hele fordøyelseskanalen, men som er mest vanlig i tynntarmen, overgang tynntarm/tykktarm, og tykktarmen. Årsaken er ukjent, men man mener den skyldes visse immunologiske mekanismer. Sykdommen angriper alle lag i tarmveggen, og fistler og perforasjoner er derfor mulige komplikasjoner.

Tenkte å skrive litt om Crohns sykdom nå, i forbindelse med en diskusjon jeg hadde med en eldre dame. Jeg kan nok være litt påståelig iblant når jeg "vet" at jeg har rett, og det er jo ikke alltid like smart taktikk. Men saken var blant annet at på sykehuset hadde hun fått beskjed om å være forsiktig med fettinntak med tanke på tarmbetennelser. Det er et noe merkelig råd når det finnes både kliniske erfaringer og studier som viser at lavkarbo og fett er et svært effektivt kosthold mot Crohns. Og at det er sukker og stivelse som gir de største plagene. Legger derfor ved noen linker her og et sitat fra lavkarbo.no for de som vil studere temaet videre.

Vi vet i dag gjennom studier at inflammasjonsgraden i kroppen øker ved høye insulinnivå og ved for mye omega 6 i kroppen. Et anti-inflammasjonskosthold er helt nødvendig for at kroppen skal kunne håndtere ulike tilstander som Crohn og andre mage- og tarmsykdommer. Eneste måten å oppnå dette på er å kutte ned på karboinntaket og omega 6. Ved å kutte ut kornprodukter i kostholdet oppnår vi begge deler, samtidig som vi fjerner skadelige antibeitestoffer i korn som angriper slimhinner i tarmsystemet. Det er altså helt nødvendig med kornkutt om inflammatoriske sykdommer i fordøyelsessystemt skal kunne bedres! 

Les også denne glimrende artikkelen fra Pål Jåbekk om hva korn gjør med fordøyelsen din:
 http://paljabekk.blogspot.no/2011/10/veien-til-god-helse-korn.html

Fra lavkarbo fourmet:


"Har crohns og blitt kvitt 95% av symptomene vha lavkarbo... har gått et år på kortison (fy og pføysan) uten å bli bedre. Hadde akutte smerter og diare etter hvert eneste måltid... trodde det var fett jeg reagerte på - men neida... nå har jeg aldri luft i magen (med unntak av inntak av løk da...), ingen illeluktende episoder lengre (svært typisk ved crohns), nesten aldri diare (kanskje EN gang annenhver uke, og jeg kunne ha 10-15 pr dag på det verste), og aldri aldri de smertene jeg pleide å ha nesten hver dag."
Andre linker og studier:





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Er lite energi noe du HAR?

 Jeg har sjelden hatt store problemer med energinivå til daglige oppgaver. Komme seg ut av senga, gå på jobb, holde ut dagen og lande på sof...

Søk i denne bloggen

Om Tor Strømsnes