mandag 4. april 2011

Ta pulsen på livet ditt!

For en tid tilbake kjøpte jeg en liten dings som måler pulsen og oksygenopptaket i blodet. Jeg har en periode nå brukt den for å sjekke hvilepulsen og sett hvordan den endrer seg i løpet av dagen, det er egentlig ganske interessant. For det viser seg at pulsen endrer seg ganske dramatisk uten at jeg gjør noe spesielt, eller hvertfall ikke noe som jeg vet om..

Altså, hvilepuls for meg i våken tilstan ligger mellom 50-55 slag i minuttet. Men noen ganger spretter den til 70-80 uten at jeg "gjør" noe spesielt. Skjønt med fokus på pusten min og avslapping så får jeg den greit ned under 60 igjen. Det er altså noe som påvirker pulsen min som jeg ikke er helt bevisst på når den plutselig stiger. Enten det er emosjonelt "stress" eller andre tankemønstre som får pulsen i taket uten at jeg beveger meg en cm.

Men det er noe som kan påvirkes gjennom hva jeg bevisst gjør med pusten min og tankene mine, det ser jeg tydelig. Så er spørsmålet - er det noe å bry seg om? La oss si at du har 23% høyere puls enn du optimalt kunne hatt...

Vel, forskjellen på en puls på 65 eller en på 80 er ca 21600 ekstra slag på en dag, eller 150.000 ekstra slag for hjertet ditt i løpet av en uke. Det er ganske dramatisk! Ikke rart at kronisk stress kan føre til hjerteinfarkt!

Så hva kan du gjøre med det i en travel hverdag? Et svar kan være å starte med meditasjon.
Det finnes flere ulike retninger her og det finnes helt sikkert en som passer deg også. Selv bruker jeg Holosync, som er et enkelt prinsipp der du bruker mp3 spilleren og får alpha bølger rett inn i hodet med headsettet på.

Et annet alternativ for å lære kroppen riktig pust i forhold til nervesystemet ditt, er med en Stresseraser.
Den lærer deg hvordan du skal puste for å balansere det sympatiske og parasympatisk nervesystemet ditt, og har vist seg å være mer effektiv enn meditasjon i studier. Bruk den 5-10 minutter om dagen er periode og du vil ha omstilt kroppen din i løpet av en måneds tid.

Og selvfølgelig - bedre fysisk form senker også hvilepulsen din!

Mottoet her er:  "Pust for livet"! :)

 Usynkronisert pust til venstre    -     balansert nervesystem til høyre

Linker til relevante artikler er lagt inn i teksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Er lite energi noe du HAR?

 Jeg har sjelden hatt store problemer med energinivå til daglige oppgaver. Komme seg ut av senga, gå på jobb, holde ut dagen og lande på sof...

Søk i denne bloggen

Om Tor Strømsnes